jueves, 19 de abril de 2012

Camí de Cavalls en BTT

Fita que marca l'itinerari.
El camí de cavalls és el GR que recorre tota l'illa de Menrca seguint el seu perímetre. Està considerat Patrimoni Històric de l'Illa i és un Bé d'Interès Cultural. És a partir de l'any 2000 que s'aporva la llei per la seva recuperació, que definitivament es va acabar a finals de l'any 2010 principis del 2011. Els inicis del camí es creu que són al segle XIV, però no hi ha referència escrita fins el segle XVIII quan Menorca fou colònia britànica en dues ocasions.

Juntamen amb dos bons amics ens hem embarcat en aquest projecte, que hores d'ara ja és una realitat, podem dir orgullosos que hem completat la volta a l'illa de Menorca seguint el GR-223, altrament dit camí de cavalls. La prepració ha estat  divertida, hi hem participat nosaltres tres  juntament amb les nostres parelles, que ens han donat el suport logístic necessari per poder fer la volta de la manera més adient.
Els tres cavallers amb les montures.

El dia 5 d'abril sortiem de Barcelona en vaixell fins a Ciutadella, inici de la volta. Tant bon punt vam desembaracar i un cop preparats nosaltres i les montures començarem a pedalar:

Primera etapa Ciutadella-Binibeca: Sortim del port nou de Ciutadella per resseguir tota la costa sud de l'illa, per començar travessem zones habitades: Santandria, Cala Blanca i cala en Bosch, el terreny es molt pedregós semblant a la zona entre l'escala i Torroella pel GR-92. A partir del cap d'Artutx i fins a Cala Galdana no hi ha cap zona urbanitzada, és una zona amb un paissatge maravellós, amb alguna edificacion marinera i altres de defensa.

Fotificació de defensa del S.XVIII
Arribats a Cala Galdana el camí s'aparta de la costa fins a Sant Tomàs, Son Bou, cala en Porter, es Canutells i Binibeca en aquest tram veiem la zona rural de l'illa, amb les tipics murs de paret seca i les tanques menorquines, en total el primer dia n'hem obert 82.

En aquest enllaç podeu trobar la informació tècnica de l'etapa:

Segona etapa Binibeca-Es Mercadal: el dia 7 d'abril a les 9 del matí comencem a pedalar per fer la segona etapa. Al començament i fins a Maó el camí passa per força llocs urbanitzats com Binibeca nou, punta Prima, Alcufar i es Castell, des d'on divisem el port de Maó,  és aquí on decidim parar una estoneta per esmorzar, un cop refets seguim per carretera fins a cala Mesquida on deixem l'asfalt que no retrobarem fins a la carretera que porta al cap de Favàritx, estem a la zona nord de l'illa, amb un parc natural precios: s'albufera des Grau. Reseguim la costa passant per indrets maravellosos com cala Rambles, cala en Cavaller, platja d'en Tortuga i el cap de Favàritx, seguim vorejant la costa amb algunes incursions  cap a l'nterior, passem per ses Salines, arribats a aquest punt la set pot mes que nosaltres i de manera desesperada ens plantajem para al primer bar que trovem, concretament al port d'Addaia, una cocacola d'un glop i una pinta de cervesa per ajudar a passar l'entrepà del dinar. Continuem fent camí seguint per zones urbanitzades fins a l'Arenal d'en Castell i d'aqui per terreny boscos fins a trobar la carretra de Fornells a es Mercadal, punt final de la segna etapa.

Informació tècnica de l'etapa: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2723372

Tercera etapa Es Mercadal-Ciutadella: Sortim a les 8 del matí per fer la darrera etapa, és la més dura, alhora que la més bonica, del total de l'etapa ens passem entre 4 i 5 hores caminant, hem trobat algun biker autocton i ens comenta que la majoria de get fa aquesta etapa per l'interior que és més ciclable, però la nostra idea és fer tot el GR-223. Comencem pedalant per asfalt fins a Cala Tiran, per començar a seguir la costa, és a partir d'aquí que ens trovem la part mes verge de l'illa, tot i que el perfil és molt dur, sense cap alçada significativa, la més alta esta pels 120 metres, però val la pena veure els acantilats i les cales que anem trovant: el cap de Caballeria es imponent, com ho son cala Torta, cala Mica, cala Pregonda i els Alocs.

Despres de quasi tres dies pedalant

les forces s'acaban i el que volem és arribara Ciutadella, a la cala del Pilar, una de les més conegudes de l'illa, aprofitem per menjar una mica a la sorprenent font del Pilar, ens la va indicar un Sr. de Ciutadella molt amable.
És en aquest punt que decidim fer via cap a Ciutadella per camins més ciclables fins a torbar la carretera que ens portarà a Ciutadella. Acabem la volta a l'illa de Menorca a l'emblematic port vell de Ciutadella, tot prenent una cervesa ben merescuda i esperan el suport logístic per anar a es Mercadal, a la casa on hem passat aquests dies. Ens preparem per recollir la recompensa merescuda: unes pomades "pels trucs" i una Caldereta menorquina a Fornells.